Donderdag 7 juli was de laatste raad voor het zomerreces. Traditioneel een lange vergadering waarin altijd veel moties en amendementen worden ingediend. Onze fractievoorzitter Walter van Peijpe blikte in zijn bijdrage in de raad terug op het begrotingsjaar 2015 en benoemde uitgangspunten voor de toekomst bij de bespreking van de meerjarenbegroting. Van de zes wijzigingsvoorstellen die GroenLinks indiende werden er maar liefst vijf door de raad aanvaard! GroenLinks tekende mee bij vier aangenomen moties. Een succesvolle raad dus voor onze fractie.

Bij de behandeling van de Jaarstukken wordt de balans opgemaakt van het begrotingsjaar 2015. De belangrijkste gebeurtenis in 2015 was volgens fractievoorzitter Walter van Peijpe de opvang van vluchtelingen in Leiden. “Leiden was weer even de 'Stad van Vluchtelingen' en GroenLinks is daar trots op” zei hij in zijn bijdrage. [lees hier meer over de opvang van vluchtelingen in Leiden]

Natuurlijk noemde Walter in zijn bijdrage een aantal successen van GroenLinks uit 2015: het behoud van de bomen in de Kooi, de bestrijding van schade door de kostendelersnorm, 1,2 miljoen voor nieuw jeugdbeleid, een sportstimuleringsfonds, groene inrichting van de Lange Mare, vuurwerkvrije zone's, dansen in Leiden en meer.

Het begrotingsjaar 2015 kende een onverwacht overschot van meer dan 16 miljoen. De GroenLinks motie 'Bep mag het weten', die de gemeente oproept om de voorspelbaarheid van de jaarstukken te verbeteren, werd met algemene stemmen aanvaard.

Een groot deel van dit overschot was te danken aan onderbesteding bij de programma's die belast zijn met de uitvoering van de drie decentralisaties [Awbz naar Wmo, Participatiewet en Jeugdwet] “GroenLinks zorgt liever voor-, dan dat zij zich zorgen maakt om- kwetsbare mensen in onze stad” zei Walter van Peijpe. GroenLinks is het er dan ook niet mee eens dat het miljoenenoverschot niet beschikbaar blijft voor de 3D's. Dit in tegenstelling tot het college en de coalitiepartijen.

GroenLinks diende bij de jaarstukken nog twee moties in, die beide werden aangenomen. In de eerste motie 'Ontdek de Leidse beeldend kunstenaar', vraagt GroenLinks het college onder andere te kijken hoe en waar de zichtbaarheid van Leidse kunstenaars in de stad vergroot kan worden. De tweede motie 'Stop de lobby tegen de Wet Open Overheid' vraagt aan het college zich expliciet te distantiëren van de VNG lobby tegen de WOO en een eigen positief standpunt hierover in te nemen.

In een amendement probeerde GroenLinks de tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten, die deze doelgroep in 2015 niet van de gemeente had ontvangen, alsnog uit te laten keren. Ons voorstel werd helaas verworpen omdat alle coalitiepartijen tegen stemden.

Bij de behandeling van de zogenaamde 'Kaderbrief' [de meerjarenbegroting met de plannen van het college tot 2020] benoemde Walter in zijn bijdrage de thema's die de komende jaren voor GroenLinks belangrijk zullen zijn. Het begrip 'transformatie' staat volgens hem daarbij centraal: “Een stad die niet transformeert, die niet met zijn tijd meegaat en die geen oplossingen vindt voor actuele opgaven, is een dorp en dat willen we niet zijn”.

De transformatie van de lokale democratie, waarbij de inwoners van Leiden in de toekomst steeds meer te zeggen zullen krijgen over hun eigen stad, vindt GroenLinks een goede zaak. Een belangrijke vraag is welke rol de gemeenteraad daarbij zal gaan spelen.

De transformatie van de 'fysieke stad', waarbij de grenzen tussen de buurgemeentes verder zullen vervagen, zal de komende jaren een belangrijk politiek thema worden. Naast schaalvergroting moet er volgens GroenLinks vooral ook aandacht zijn voor 'het kleine', voor maatwerk in de straat, in de buurt of in de wijk.

De transformatie van Leiden naar een echt duurzame en klimaatbestendige stad blijft voor GroenLinks natuurlijk één van de speerpunten. “Nadruk op de fiets en het OV in plaats van de auto, op zon en wind in plaats van olie en gas, op grondstoffen in plaats van afval, op groen en blauw in plaats van steen” zei Walter. "Voor een succesvol duurzaamheidsbeleid zullen alle gemeentelijke afdelingen nog beter moeten gaan samenwerken"

De transformatie naar een meer inclusieve stad, een stad voor iedereen, blijft een belangrijke opgave, volgens GroenLinks. Ouderen, jongeren, vluchtelingen, bijzondere doelgroepen, LHBT'ers, mensen met een laag inkomen, kortom, iedereen moet zich thuis kunnen voelen in Leiden en als dat nodig is ondersteund worden.

Naast deze blik op de toekomst diende Walter namens GroenLinks nog twee moties in die beide werden aangenomen. In de motie 'Jongerenparticipatie 2.0' vraagt GroenLinks het college de bestaande jongerenparticipatie te moderniseren door meer vraaggericht te werken en eigen ideeën van jongeren ook daadwerkelijk uit te werken.

De tweede motie 'snelle oplossingen problematiek EED' van GroenLinks verzoekt het college iets te doen aan de problemen die zijn onstaan bij de behandeling van jongeren met Ernstige Enkelvoudige Dyslexie.

Walter sloot zijn bijdrage af door nogmaals zijn zorgen uit te spreken over het beschikbare budget voor de drie decentralisaties, nu en in de toekomst. Wat GroenLinks betreft blijft dit geld beschikbaar voor het opvangen van mogelijke problemen bij de uitvoering van de 3 D's en voor nieuw, nog beter sociaal beleid in Leiden.

De fractie van groenLinks gaat even genieten van het zomerreces en wenst jullie allen een goede vakantie.